fredag 6 mars 2009

Allergitest och smörjskola

Igår var vi på Kungshöjds barnmottagning och gjorde allergitest för möjlk & ägg. Anton fick göra ett pricktest, men det gick bra eftersom han hade en liten rolig leksak att titta på och så nöp jag honom lite försiktigt i benet. Men han tittade visst lite besvärat på sjuksköterskan när hon gjorde sista sticket. Självklart reagerade han kraftigt. Stackars lilla armen blev riktigt svullen och till och med idag har han kvar en av prickarna som forfarande är röd! Sedan fick vi en liten "smörjskola" - sjuksköterskan tyckte han såg ganska fin ut i huden och godkände hur vi nu smörjer honom, men kom med lite tips och skickade med lite prover på olika hudkrämer. Nu är det bara att komma på vad han mer kan vara känslig mot- förutom alla röda saker som ex. tomat, hallon, jordgubbar och annat gott! Som idag är han rödprickig i ansiktet och vad jag vet fick jag inte i mig några ägg-/mjölkprodukter eller röda saker igår! Sköterskan tyckte också att jag skulle amma så länge det går, eftersom hon trodde att Antons allergi kommer följa med länge. Det vill jag ju, men får komma på vad han mer kan vara allergisk mot och hitta fler góa ätbara saker till mig. Jag testade soygourt igår och det funkade - inte det godaste eller billigaste, men bättre att kunna äta något mer än bara mackor till frukost!

Inga kommentarer: